
Nöjda kunder, stor erfarenhet
Ett urval av uppdrag
Item 1 of 4

Ett urval av uppdrag
Peo började uppdraget med att etablera en funktion som Leveranskoordinator mellan Myndigheten och deras driftsleverantörer. I uppdraget ingick att implementera samverkansmodell, samt de processer och rutiner som samverkansmodellen krävde. Samverkansmodellen innefattar tjänstekatalog, budget samt ITSM-processerna Incident, problem, change och release. Två år senare återkom Myndigheten och bad Peo återkomma för att vidareutveckla funktionen för leverantörsstyrning och samverkan. Resultatet blev uppbyggnaden av ett team med olika kompetenser som kan hantera alla kontakter med de olika leverantörerna.
Föreningen Aff Forum är en branschförening för förvaltning och service, och är mest kända för att man ger ut Aff-dokumentationen. Aff är inte bara centralt för alla som arbetar med någon form av outsourcade tjänster, utan föreningen Aff driver också en aktiv verksamhet.
Under 2010-2011 så påbörjades arbetet med att ta fram en helt ny version av Aff-dokumentationen, Nya Aff. Anna var en av delprojektledarna för Nya Aff, och fick efter det förtroendet att försöka lösa upp knuten mellan beställare och leverantörer rörande ny underhållsterminologi. Det arbetet ledde till förändringar i både Aff-definitioner och ABFF, där Anna var projektledare för genomförandet. Som en förlängning på det hade Anna också förtroendeposten som adj ordförande i ABFF-utskottet mellan 2016-2018. Sedan projektet Nya Aff avslutades arbetar Anna också som ämnesexpert och löpande stöd till nuvarande VD för Aff Service. Det innebär såväl kontakt med kunder och användare, som att hålla seminarier och driva vidareutvecklingen av Aff Avtalssystem. Sedan 2018 har Anna också arbetat mycket med Aff:s populära utbildningar i Aff Akademin.
Det startade med en genomlysning av Locums modell för outsourcing av fastighetsförvaltning och fastighetsdrift, i syfte att förnya och förbättra avtalen. I uppdraget ingick projektledning, genomgång av arbetssätt och nyckeltal samt framtagande av förfrågningsunderlag och ledning av utvärderingsprocessen..
Efter detta har Anna genomfört ytterligare sju driftupphandlingar för olika sjukhus under närmare 10 år. De många återkommande upphandlingarna inom samma organisation har lett till en närmast unik möjlighet till återkoppling och anpassning av avtalen till den praktiska driften.
Uppdragen har även innefattat rådgivning kring upplägg och affärsmodeller rörande outsourcad drift, genomlysning av driftstrategier samt hjälp i implementering och uppföljning av entreprenaderna.
Peo var projektledare med fokus på de olika leverantörernas ITIL-processer. Peo representerade kunden som SME och validerade att processerna var korrekt dokumenterade, harmoniserade mellan leverantörer och interna intressenter. Detta var en utmaning då olika leverantörer hade olika mognadsgrad när det kom till att arbete enligt ITIL.
Efter implementationen av processerna i outsourcingprogrammet övergick Peo till att stödja den mottagande linjeorganisationen. Där implementerade Peo change-processen och processen för supportetablering av Kooperativa förbundets applikationer och produkter inom servicedesk. Han var även med och tog fram kravspecifikation och representerade kunden under projektet. I projektet säkerställdes att samtliga applikationer och produkter var korrekt identifierade och rätt supportetablerade för samverkan mellan de olika leverantörerna.
Utöver huvudområdena så ingick att hantera kontraktsförändringar och kontraktstolkningar med fokus på att uppnå kvalitet, dokumentation och korta ledtider. Inom det löpande dagliga arbetet ingick även support till CIO-kontoret för att säkerställa en bra överlämning från outsourcingprogrammet.
Ett år senare återkom kunden och Peo arbetade i uppstarten av ett nytt applikationsprogram med introduktionsprocessen. Arbetet bestod av processer och rutiner, framtagning av manualer, mallar och utbildningsmaterial.